Civas-opleidingen

Voorbereiding

Voor 'Gassen' heb je een standaard kaartspel nodig en minimaal twee spelers, al wordt het spel leuker naarmate je meer deelnemers hebt. Leg de kaarten dicht in een raster op tafel zoals weergegeven in de foto (of een 5x5 raster). Je kunt beginnen met kaarten in elke hoek van het raster. Het doel is om te raden of de volgende kaart hoger of lager zal zijn dan de vorige opengelegde kaart. Maar let op: een verkeerde gok kan je een aantal slokken kosten!

Spelverloop

  1. Startpositie kiezen: Kies een van de vier hoeken als beginpunt. Vanuit deze hoek ga je de kaarten een voor een openmaken. Iedere kaart heeft natuurlijk zijn eigen waarde, en daarmee wordt het spel een kwestie van geluk en inschatting.
  2. Het raden: De eerste speler draait de eerste kaart om en raadt vervolgens of de volgende kaart hoger of lager is dan de vorige kaart die open op tafel ligt. Dit is waar de gokkerij begint: je weet nooit precies welke kaart er zal volgen, dus het spel kan zowel meezitten als flink tegenvallen. Als je correct raadt, mag je doorgaan. Als je het fout hebt, moet je het aantal slokken drinken dat gelijkstaat aan de waarde van de kaart die je net hebt opengedraaid.
  3. Volgende speler: Als de eerste speler een fout maakt, gaat de beurt over naar de volgende speler. Deze speler heeft twee opties: verdergaan met de laatst opengedraaide kaart van de vorige speler, of starten vanuit een nieuwe hoek in het raster. Dit biedt strategische mogelijkheden, vooral als de vorige speler het moeilijk voor zichzelf heeft gemaakt.
  4. Speciale situaties: binnen of buiten: Tijdens het spel kan het voorkomen dat je een dichte kaart tegenkomt die tussen twee open kaarten ligt. In dit geval moet je voorspellen of de nieuwe kaart 'binnen' of 'buiten' de waarden van de twee openliggende kaarten valt. Als er bijvoorbeeld een 4 en een 10 openliggen, moet je raden of de nieuwe kaart tussen de 4 en 10 ('binnen') of buiten deze waarden ('buiten') valt. Dit maakt het spel nog uitdagender en spannender.

Drinkregels

  • Als je fout raadt, moet je het aantal slokken nemen dat overeenkomt met de waarde van de kaart die je hebt opengedraaid.
  • Voorbeeld: als je een fout maakt met een kaart met waarde 6, moet je 6 slokken nemen.
  • Wanneer een speler een boer, vrouw of koning omdraait, worden deze kaarten behandeld als 11, 12 en 13. Dit betekent dat je dus behoorlijk wat slokken kunt verwachten als je het fout hebt bij deze kaarten!

Winnaar en einde van het spel

Het spel eindigt wanneer alle kaarten in het raster zijn omgedraaid. Er is geen officiële winnaar in 'Gassen', aangezien het vooral draait om het plezier en de uitdaging. Maar als je echt een competitief element wilt toevoegen, kun je afspreken dat de speler die het minste aantal keren fout heeft geraden de winnaar is. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de gezelligheid en het plezier dat je samen beleeft.

Benodigdheden

  • Een standaard kaartspel
  • Minimaal twee spelers (meer spelers maken het leuker)
  • Drank naar keuze

Tips voor meer plezier

  • Ken je grenzen: Drink verantwoordelijk en ken je grenzen. Het spel kan snel intens worden, vooral als de kaarten niet in jouw voordeel werken.
  • Varieer met drankjes: Je kunt elke keer dat iemand een fout maakt een verschillend drankje laten drinken. Dit houdt het verrassend en uitdagend.
  • Extra regels: Voeg zelf huisregels toe voor extra plezier. Bijvoorbeeld, een speciale regel voor jokers, of extra slokken bij bepaalde kaartcombinaties.

Veel plezier met het spelen van 'Gassen' en geniet van de spanning, het plezier, en uiteraard de drankjes! Het is een geweldige manier om de avond te vullen met lachen, gokken, en een flinke dosis competitie.
Tip: Kijk ook onze andere drankspelletjes op studie-punt.nl.

Terug naar Studenten leven